30. 11. 2015

LiS: Polarized

Všechno co začíná taky končí. 20. 10. 2015 bylo pro mnoho gamerů na světě opravdu významné datum. Ten den totiž vyšla 5. a v pořadí poslední epizoda série Life is Strange, s názvem Polarized. Life is Strange je epizodická příběhová hra s možností volby a opravdových následků těchto voleb. To znamená, že jakékoliv rozhodnutí v této hře uděláte bude mít efekt na budoucí děj, dialogy i možnosti postupu.
Předem chci upozornit, že tento článek je RECENZE na hru, takže pro osoby, které jsou v nižších epizodách nebo ještě nestihli dohrát poslední epizodu (což nechápu, protože jsem jí měla za pár hodin hotovou), bude obsahovat spousty SPOILERŮ. Zároveň taky nemusí obsah hry zcela odpovídat té vaší - jak jsem napsala, moje rozhodnutí ovlivnily vývoj děje, nevím, co se ve hře stane, pokud jste některé z rozhodnutí udělali JINAK!
Z minulých epizod tedy víme, že: Jefferson je supermega *****, Chloe je mrtvá, Max se umí vracet v čase a taky umí cestovat v čase přes fotky, ale to je jí teď úplně k ničemu, protože jí ten prasák drží někde v bunkru, kde o ní nikdo neví a na obzoru je mega tornádo, které se valí přímo na Arcadia Bay. Docela mizerné vyhlídky, vzhledem k tomu, že tohle má být začátek hry :D.
Při čekání na novou epizodu vzniklo hned několik stovek teorií o tom, jak hra skončí, kdo Max zachrání, kdo vlastně může za události, které se v Arcadia Bay v posledním týdnu stali, jak skončí Max atd. Už díky tomu si vlastně poslední epizodu nemohl pořádně nikdo užít, protože pokud jste si čekání krátili právě sledováním nových a nových teorií, konec hry vás nemůže ani trochu překvapit. Proč? Protože ať se v 5. epizodě stane cokoliv, není možné, aby o tom teorie ještě nebyla! A taky že jo!!! :/
Začínajíc v Dark Room, ze které, jak se zdá není úniku, se Max snaží ze všech sil, ale ať dělá cokoliv, nikdy to není úplně perfektní. Dostalo mě, že tam je i Victoria, která zjevně nechápe, co znamená "dávej na sebe pozor" :D. I když zachrání Chloe před střelením do hlavy, ale i tak její vize s tornádem nabírá na skutečnosti. Vrací se a vrací, dokud už není jiná možnost, než se vrátit na úplný začátek.
Spousta fan teorií mluví o teorii chaosu nebo o efektu motýlích křídel, a to z počátku v souvislosti s modrým motýlkem na záchodech, až po smysl celé hry. Max vlastně není hlavní postavou děje, je pouhým zprostředkovatelem příběhu pro diváka. Celá hra je totiž o Chloe, což dokazuje i rozlišnost konců, ze kterých si můžete vybrat. Chloe je totiž hlavní postavou a pokud si hru zahrajete i podruhé za sebou, kdy už víte, co se stane, takže vám nejde o děj, ale spíše o sledování detailů, zjistíte, že už od začátku se na tuhle myšlenku poukazuje. Stejně tak už od první epizody máte mít tušení, že Jefferson je vlastně bitch jak sviňa. :D
Abych rozvedla myšlenku, v průběhu každé epizody je tu spousta možností, jak může Chloe umřít, ale Max jí to nedovolí. Což jen dokazuje, že se někde děje chyba a osud chce, aby Chloe umřela, prostě se to stát má. Další ze symbolů je řetízek s třemi náboji - symbol počtu HLAVNÍCH smrtí. Tím rozumíme smrt, za kterou může Nathan nebo Jefferson. Do epizody 4, kde ji na konci Mark skutečně zastřelil to byly pouze 2. Záměr? Poslední smrt se musí naplnit, pokud má Arcadia Bay přežít.
Výsledkem použití téhle teorie (jedné z 454 187 679) je vlastně zklamání až znechucení konce hry. Nicméně když nehodnotíme pouze konec, ale celou hru jako takovou, i kdyby jen samotnou epizodu, má nám rozhodně co nabídnout. Skvělá grafika (myslete na nižší rozpočet a dobu, za kterou se epizoda dostává na svět), propracovaný příběh (díra se ale najde ve všem), zajímavě vložené "mini hry", jako je focení objektů ve hře nebo zachraňování Alyssi, ale také detaily, kterých si "rychlý" hráč, který jde pouze po odpovědích v postupu hry nevšimne. Jsou to například rozhovory lidí, kteří neovlivňují děj, smsky ale i zápisky v deníku Max. Pokud jste nikdy neřešili tyhle detaily, rozhodně doporučuji to udělat. Je to zajímavé poznání a dává to backup story, které doplňuje děj. Nakonec se přihlásí v hlavě myšlenka. Proč teda Max získala schopnost vrátit čas, když celý vesmír vlastně nechtěl, aby Chloe zachránila? ..
Kdybych měla odpovědět za sebe (poznamenaná už několika sty tisíci teoriemi), řekla bych, že "osud" nechtěl, aby Chloe zachránila. Max nevěděla, o koho jde, nebo proč jí v danou chvíli poznamenal schopností, aby tomu zabránila. Kdyby Chloe umřela hned, Max by nevěděla kdo to byl, teda alespoň do chvíle, kdy by se věc řešila policií a zaznělo by její jméno. V tu chvíli by si Max vyčítala, že nezasáhla a Chloe nezasáhla. Nedává jí šanci zachránit ji, ale dává jí šanci, kterou by si mnoho lidí na světě přálo. Šanci, kdy každý říká "kéž bych s nim mohl ještě naposledy mluvit a říct mu, ....". Prostě trochu víc času urovnat všechny věci. A osud věděl, že mezi Chloe a Max je spousta těchto věcí nevyřešených, vlastně všechno okolo Chloe. Max dostala dar k tomu, aby Chloe ukázala "světlo na konci tunelu".
5. epizoda byla rozhodně jedním slovem ZVLÁŠTNÍ. Nejvíc fucked up mi přišly Maxiny noční můry, v mnoha momentech sem byla hopeless a dokonce až vyděšená, že jsem skoro nemohla pokračovat dál ve hraní. Ale ne dost, abych s tím opravdu přestala, proto mě samotná epizoda vyšla na 3 hodiny hrubého času. Ale jako co to SAKRA mělo znamenat to s tím Jaffersonem?! :D
A rozhodně jsem ráda, že se konečně naplnil osud Max a Warrena!! Na jejich pusu sem čekala taaaaak dlouho! :D Upřímně fakt nesnáším už ty shipy Chloe a Max, když Max vlastně sama přiznává, že se jí někteří kluci ze školy líbí. Proto mě úplně nadchla možnost políbit ho před cestováním v čase pomocí jejich společné fotky :3. Too cute to be real! ^^
Za mě tedy můžu říct, že tahle hra rozhodně stojí za to jí zkusit, protože ač se z prvu zdá obyčejná, přináší mnohem víc, než "jen" hra. Vtáhne do děje, nepustí a zanechá šrámy na duši. Dokonce možná pomůže k zamyšlení a popotáhne úzdu vašim emocím. Proto dávám 10/10.

Napište mi do komentářů, jak se vám hra a nebo samotná recenze líbila! Těším se! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat