6. 12. 2015

Co se stane, když čtu moc fantasy?

Fantasy je nádherný žánr, plný dobrodružství, záhad, nadpřirozených bytostí i mocí a magie. Je to jeden z mých nejoblíbenějších žánrů jak u knížek, tak u filmů, proto většina mých oblíbenců s ním má co do činění. Jenže často se říká "čeho je moc, toho je příliš" - ale sedí to i na fantasy literaturu? Co se vám může stát, když jí budete číst "až moc"? Popřemýšlela jsem a napadlo mě pár věcí, které se stávají mě :)

1. Jsem víc optimistická

Ne jen fantasy, ale celkově čtení má velký vliv na vaší náladu. Může se zdát, že ve fantasy je trochu moc temnoty (zakleté princezny, temná magie, jedy a války), ale ve většině těch co znám nakonec vše vyhraje dobro a to vám po konci knížky může zapříčinit lepší pohled na věci a optimističtější náladu. Přeci jen pomyšlení, že zlá kletba může být pryč jen díky malinkaté puse z opravdové lásky nebo že i to nejhorší království může vzkvétat pod rukou správného vládce dává světu trochu růžovější odstín. Když Harry dokázal porazit Voldemorta, tak já přeci dokážu přežít další pondělí, ne? :)

2. Pomáhá mi nastartovat mojí představivost

Jedna z nejlepších rad, kterou dostávám, když se po tisící pátý rozhoduji, že začnu psát a nevím si rady, je přečíst si co nejvíc fantasy knížek, co je možné. Zpočátku jsem neměla tušení, jak moc je takhle rada vzácná. Fantasy může být jeden z nástrojů, jak popustit uzdu vaší fantazii (ne nadarmo je to asi FANTASY - fantazie :P). Každá knížka potřebuje čtenářovu inspiraci, to je jasné (třeba k vyobrazení hlavního hrdiny, představě prostředí a dialektů), ale fantasy to otevírá na zcela novém levelu! A to je jen půl toho, co tenhle žánr nabízí! Místa, které si neumíme představit, předměty s neuvěřitelnou mocí, půvabné krásy a taje přírody.. Stačilo číst i krátké fantasy příběhy několik týdnů a moje psaní se opravdu převratem zlepšilo a donutilo mě myslet "outside the box" :)

3. Touha po cestování narůstá

Knížky mě donutily chtít hodně, od kouzelných schopností, přes lásku na celý život až po vznešenou krev, ale ze všeho nejvíc ve mě vzbudily ukrutnou touhu cestovat. V každé knížce čtu, jak se procházejí nádhernými travnatými pláněmi, hustými i strašidelnými lesy nebo skalnatými vrchy, až je mi ouzko z toho, že to nikdy neuvidím taky. Čechy možná mají mnohé z toho, ale kdo by nechtěl někdy přijít na čumendu do Hobitína nebo si vypít máslový ležák v Bradavicích? Pročítáním různých internetových článků s místy, které jsou předlohou nebo alespoň podobné místům, které ve svých příbězích popisují velikáni, touha vyrazit a sama nebo po boku drahé polovičky prozkoumat tyhle místa narůstá! Možná nemám Nimbus 2000, ale možnost nasednout na vlak, letadlo, loď či auto pořád je, pokud teda máte dost peněz, a můžete se vydat prozkoumávat svět! 

4. Okolní svět jako by neexistoval

Může se to stát u jakékoliv knihy, ale právě u fantasy je nejpravděpodobnější, že cokoliv při čtení řeknete, bude ztraceno v bariéře mého světa, ve kterém se zrovna nacházím. Trochu jako Bastien v Nekonečném příběhu se nechávám zcela pohltit dějem, abych si dokonale prožila zážitek, který mi kniha chystá. Ono by bylo vlastně docela zvláštní, kdybych vůbec měla volné uši k poslechu vašeho monologu, protože značnou část při čtení knížek pro mě tvoří i poslech hudby. Mnozí to nechápou, protože je hudba ruší, ale pro mě není nic lepšího, než si ke čtení poslouchat i muziku. Dělám to tak, že k dané knížce si podle prvních kapitol vytvořím playlist, který podle mě vystihuje povahu a spád příběhu, který kniha vypráví. Nemusí to být jen instrumentály, koneckonců i soundtracky některých filmů mají zpívané verze písniček :) No a když jsem doma a nechci si uši ničit poslechem ze sluchátek, pustím si jednoduše Sounddrown a nějakou produktivní muziku do pozadí :)

Tohle je jen několik bodů, které mě teď napadají, ale kdybych se v tom ještě pošťourala, určitě bych našla další skvělé věci, které přináší čtení fantasy - třeba jako slovní zásoba (ostatně tu získáváme u všeho druhu čtení). Jak to s fantasy máte vy - podělte se co vám jeho čtení přináší a jak se vám článek líbil do komentářů :) Těším se!

9 komentářů:

  1. No tak to je perfektni :) ja nikdy moc nemusela filmy typu Pan Prstenu (ale Harryho miluju!!) nebo ruzne scifi, ale jak se tak nad tim rozmyslim, tak fantasy knizky mam taky rada :). Ted ctu jednu anglicky, jsem ani ne v pulce, ma asi 8oo stranek a je to naprosto skvely!! A Nekonecny pribeh? To je pohadka, kterou miluju odmalicka♥♥♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pán prstenů je taky fajn, jen knížky jsou občas zdlouhavé, že mě dřív nebavily, možná se k nim zase vrátím :) A jakou čteš, tos mi ani neřekla! :( Nekonečný příběh je suuupeeer, mám ho moc ráda :)

      Vymazat
  2. Perfektní článek =) mám to úplně stejně. Na tvůj blog jsem teď narazila poprvé a musím říci, že je super. Máme hodně podobný vkus. Rozhodně dávám odběr =) Když tak můj blog: http://fantasyalatriel.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za veškerou chválu a tvého odběru si neskutečně cením - to mi věř! :) Na tvůj blog se ráda podívám a už podle názvu vidím, ž se mi tam bude taky moc líbit! :)

      Vymazat
    2. PS: Myslíš, že bys mě mohla napsat na FB? :) Měla bych na tebe ohledně blogu malou otázečku :)

      Vymazat
  3. Super článek! :) Mám to úplně stejně. Fantasy miluju, je podle mě skvělé se začíst do knížky a jakoby opustit tento svět a žít chvilku v knížce :3 Miluju Harryho Pottera a zrovna nedávno jsem byla v Anglii i ve studiích Harryho takže jsem si na maslovým ležáku pochutnala. Ale jako upřímně stačí jeden lok a víc ne (není to dobré :D). Do Hobitína bych také chtěla, protože přece jenom všichni hobiti jsou super a samozřejmě i další postavy od Tolkiena :3
    S tím cestováním to je fakt fakt :D Čím víc čtu fantasy, tím víc se chci procházet někde jinde než v čr, snad se mi to někdy splní :D
    Taky při čtení poslouchám písničky, vůbec mě to neruší naopak mi to zvětšuje požitek z knihy. :)
    Moc hezký článek, fakt! :)

    DENYII

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za chválu :) Studio HP mě čeká taky, musím se tam nutně podívat :)) Doufám, že mě máslový ležák zachutná víc :D kdyžtak sem pak udělám nějaký DIY receptík, který bude vymazlenější :D a třeba ti zrovna bude chutnat :) Poslech hudby při čtení je podle mě taková součást rituálu :) Moc děkuju za přečtení a za odběr ještě víc! :)

      Vymazat
  4. Super článek. Nejvíce asi sedí to přežívání pondělka. Je fakt, že to si taky vždycky říkám. Jo. Ona porazila půlku světa a ja nejsem schopna porazit matiku. A to cestování. Cestování je prostě láska. U mně je jedno, zda je to kniha nebo dokument, ale cokoli mně jen a jen podporuje v tom, kde všude bych se chtěl a podívat. :-)

    www.clairer-blog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za chválu :) Jo, ten pondělek sedí na každého velkého hrdinu :D když oni to zvládli všechno, tak já se z té postele vyhrabu :D :)

      Vymazat