9. 8. 2016

Přečteno! Adibas

To vám jdu takhle po tržnici a čeho si nevšimnu! To víte, že už i knížky mají svoje fejky? Just kidding, tahle knížka není žádný fake! Je to originální příběh od Zazy Burchuladze, jejíž jméno nedokážu nikdy vyslovit na poprvé (ani na podesáté)! Jestli vás zajímá, co se v (ne)fejkové knize děje, stačí číst dál!
Když jsem tuhle knihu zahlédla v e-shopu knih OMEGA, původně mě ani nijak nenadchla - anotaci jsem si nepřečetla a podle obálky by člověk řekl, že jde možná o autobiografii, které já nemusím, tak proč si jí přečíst? Pak jsem se ale přeci jen dostala k anotaci a zjistila jsem, že tuhle knížku bych si vlastně docela ráda přečetla, a díky milému kolektivu z Omegy jsem ji do pár dní měla ve schránce.
Takhle se mnou knížka cestovala do Prahy :D
V knížce se ocitáme v Gruzínském městě Tbilisi, což je pro mě jediné město a skoro i jméno, které v téhle knížce dokážu přečíst. Mezi Gruzií a Ruskem zuří válka, to je ale fakt, který pro knihu vyloženě není ten hlavní - je to spíš v pozadí. Náš pohled je spíše na "běžný" život lidí právě z Tbilisi a zmínky o válce se mihotají v televizi, rádiu, novinách nebo pohledem do ulic.
Knížečka je překvapivě tenká - má pouhých 165 stran - a má jednoduchý, až minimalistický (tohle slovo je teď ve světě bloggerů hodně invzhled, nikde žádná zbytečná okecávačka. 
Kapitoly jsou vcelku krátké a přehledně rozděleny černou stránkou s názvem kapitoly, který se v dané kapitole vždy objeví - což mi přijde jako opravdu dobrý nápad. Nicméně tahle kniha by měla mít někde obří razítko 18+, protože hned první odstavec je pořádná šlupka do očí! Kniha vás nešetří a hned do vás napaří penisy a bradavky, a když už si myslíte, že je to klidné, najednou se mu stáhne svěrač a začnou hlavního hrdinu svrbět koule. (Zajímavostí také je, že se do 13. kapitoly nedozvíme jeho jméno.)
Předmluva, která byla v celku nudná a místy až matoucí - je to spíš takové shrnutí, kde se vám taky stáhne svěrač z toho, že to nejspíš budou spoilery. Další otravnou věcí byly výrazy v knize označené v textu horním indexem, nicméně vysvětlivky musíte hledat v zadní části knihy - což je ne jen nepraktické, ale také otravné, protože musíte přerušit čtení, listovat, hledat správné číslo, přelistovat zpět a znovu se začíst. O to horší to je, když to je jen několik vět po sobě.. po nějakém 4.-5. výrazu jsem vyhledávání vzdala a smířila se s myšlenkou, že holt nebudu znát celý kontext - ale žiju pořád, takže to asi ani nevadí.
Přes půlku knihy jsem také tápala, proč se vlastně kniha jmenuje zrovna Adibas - protože to nějak nedávalo smysl. Až když jedna kapitola obsahovala jméno snad každé značky světa s tím, že se to týkalo nějakého sekáče ala "pouze jedna ponožka, chybí tkaničky, nefunguje zip - ale je to ve slevě, tak to ber", tak se to nějak dalo 'do kupy', hlavně byla zakončena větou ve stylu, že "za takovou cenu bys dostal maximálně tak tenisky Adibas" - ale celou knihu bych tak nejspíš nepojmenovala.
na z kapitol obsahovala název snad
Zajímavostí taky pro bystrá očka budou loga, která se v knize objevují, a jejich souvislosti jsou úplně jiné, než mají (například: Nestlé, Air Jordan nebo MasterCard a dokonce i m&m's). Krom toho jsou v knize taky četné reference na filmy a seriály - no kde se vám tohle stane?!
Co mě ale tak nějak osobně 'položilo do kolen', byl Žolík. Teď si asi říkáte proč, tak vám to vysvětlím - znáte Batmana? Jeden ze záporáků v Batmanovských filmech je ztvárněn dnes už zesnulým Heathem Ledgerem (což oplakávám každý den) - tak přesně to je podle knihy Žolík! Překlad tohodle slova mi přišel trochu zbytečný, tak jako tak ho všichni znají jako Jokera, ale proti gustu ...
Zastavila bych se taky nad některými kapitolami, které mi někdy přišly trochu zbytečné - třeba kapitola s dvěma feťáky čekajícími na fet, horoskop nebo kapitola s textem nějaké písničky (teda nejspíš, ten song jsem nikde nenašla). V těch kapitolách jsem si řekla jednoduše "Proč?".
Ačkoliv jsem knížku dočetla, tohle rozhodně nebyla pecka pro mne. Žádná zajímavá dějová linka a nekonala se ani základní trojice - uvedení, zápletka, rozuzlení. Tahle kniha je pro ten typ čtenářů, kteří u čtení nechtějí tolik přemýšlet. Knížku můžete otevřít na začátku, v prostředku či na konci a o nic nepřijdete.
Proto téhle knize dávám jen 5/10 - ale to samozřejmě neznamená, že si jí nemáte přečíst! Zkuste ji a do komentářů mi napište, jak jste s ni spokojení vy

Žádné komentáře:

Okomentovat