19. 5. 2017

Přečteno! Mohlo by se vám také líbit

Vkus v době neomezeného výběru. Žijeme v době, kdy jsou telefony chytřejší, než jejich uživatelé. Kdy právě mobilní telefony v kapsách žáků jsou dražší, než počítače, na kterých kantoři promítají prezentace. V době sociálních sítí a vkusu měnícího se ze dne na den. Jste si jistí, že znáte svůj vlastní vkus? A co když není tak úplně váš? Co ovlivňuje co máme rádi a jak se naše chutě a názory mění, to všechno nám osvětlí právě kniha od Toma Vanderbilta, o které vám dnes přináším recenzi!
Jako první je nutné říct, že tato kniha nevypráví žádný příběh. Jde spíše o úvahu a povídání spisovatele o vkusu samotném a vyprávění ze setkání s některými z ikon psychologie a jejich názory na vkus, na to jak se mění a na další témata, kterých se kniha dotýká - mezi takové patří například jídlo, hudba, umění nebo barvy. Najdeme v ní rozhovory i s lidmi, stojícími za stránkami jako je YouTube, Netflix nebo Amazon a přečteme si, jak pracují s daty, které z nás -uživatelů- získávají pomocí hvězdiček, liků a vyhledávání.
Za zmínku stojí i obálka, o kterou se postaral Jiří Miňovský, která má v Česku jednu z nejlepších obálek, kterou tato kniha po světě dostala. Já vám sem do článku hodím několik těch zahraničních a sami můžete posoudit, která se vám líbí nejvíce - dejte mi o vašem výběru vědět do komentářů! :) Kromě obálky se mi také líbí design první a poslední strany, v podobě jednoduchých dvoubarevných pruhů. Stejně tak oceňuji i textilní záložku, což mě ušetřilo dlouhého hledání rozečtené strany.
Kniha je plná odborných termínů a odkazuje na velkou spoustu výzkumů všeho druhu, několik desítek stran tvoří jen vysvětlivky a poznámky, jejichž systém jsem pochopila asi až v půlce knihy. Poznámky totiž nejsou číslované za sebou, ale podle stránky, na které se nacházejí.
V 6 kapitolách se zabývá lidským vkusem, jak vzniká, proč a jak se mění, co ho ovlivňuje, kdo o něm rozhoduje a jak víme, co máme a nemáme rádi. Celé to začíná úvodem o barvách, kdy vypráví, jak se ho jeho dcera zeptala, jaká je jeho oblíbená barva. Závěrem nám udává několik rad, jak mít rád a jak o tom mluvit.
Jelikož je kniha tedy spíše odborná, rozhodla jsem se spíše než o děj podělit o několik řádků, které mne velmi zaujaly:
Například informace, že růžová barva byla ještě v začátku minulého století chlapecká barva byla pro mne novinka.
Stejně tak i to, že přítomnost lidské tváře na fotce na Instagramu, zvyšuje její oblibu o 30%! Pobavil mě výrok: "Pokud jste fanoušky elektronické hudby," říká Eric Bieschke, "je techno něco specifického. Pokud jste jako můj otec, všechno, co jsem kdy poslouchal, je techno."
Věděli jste také, že dokud písnička We are young od Fun nezazněla v seriálu Glee, byla oblíbenost samotné písně i skupiny velmi malá.
Na další zajímavé informace přišel magazín Wired při náhodných testech: Lidé, kteří věří na únosy mimozemšťany, pravděpodobněji pijí Pepsi. Ti, co jedí každý den čerstvé ovoce, pravděpodobněji touží po Canon EOS 7D. A respondenti krájející své sendviče diagonálně, dávají pravděpodobně přednost pánským brýlím Ray-Ban.
Zajímavé také je, že mluvení o režisérech se stalo signálem toho, že patříte na určité místo společenské hierarchie. Způsob, jakým mluvíme o filmech, které jste viděli, slouží jako skrytá ukázka vašeho kulturního kapitálu. Je totiž rozdíl mezi otázkou: Viděl si nový "film George Cloonyho" nebo "nový film __________________.
Tohle je několik zajímavostí, které vám kniha v průběhu čtení nenápadně předá. Obecně je kniha zajímavá v tom, že vás tak nějak donutí přemýšlet, proč máte rádi to a to. Není úplně určená k hledání odpovědí, jak jsem původně doufala, ale nevadí mi to. Číst o tom, jak se neznámí lidé nevědomky staly objekty výzkumu v kasárnách nebo že Netflix sleduje každé moje vyhledávání až k tomu, že Instagram předvídá úspěšnost mého příspěvku je vskutku zajímavé zjištění. Kniha nás vede k tomu, přerušit tabu ohledně mluvení o vkusu, což beru jako dobré poselství knihy.
Knize, za kterou děkuji Knihám Omega, dávám 7/10. A pokud i vy znáte nějakou zajímavost ohledně vkusu a obliby, podělte se o ni do komentářů! 

2 komentáře:

  1. To vypadá moc zajímavě!! Především chválím obálku knihy, kde je opravdová zmrzka, na ni se žádná nevyrovná :D

    OdpovědětVymazat