16. 3. 2016

Přečteno! 21. den

Když jsem přečetla první knížku týhle série, musím se přiznat k tomu, že jsem už ten den letěla do města "za kamarádkou", jen abych měla cestu okolo knihkupectví a mohla se podívat, jestli je Glass a Luke pořád naživu. První díl jsem začala číst kvůli seriálu a i když se později ukázalo, že něco nesedí a že je tu hodně rozdílů (třeba ten, že pozemšťany v knížce zpozorují na posledních stránkách, ale v seriálu už po prvním díle nebo ten, že tu chybí a přebývají postavy), ale druhý díl jsem prostě MUSELA mít, protože už se to stalo mým fandomem.. Chytla mě tak, že jsem o ní mluvila..HODNĚ mluvila, že moje kamarádka, která mi teď hodně chybí, protože je ještě dál než předtím (De ♥), mi společně s pár dalšíma super věcičkama poslala právě i tuhle knížku. Jaká byla?

Nejprve to trochu shrnu:
Na Arše přituhuje a je jen otázka času, kdy všichni umřou, pokud se rychle něco nestane. Kyslík dochází a z lidí na palubě se stanou zvířata a vědomí vrazi, když celou jednu část lodi utnou a nechají napospas smrti, jen aby si zachránili kůži. Tak to ale Glass nenechá, a pak že bohatý holky se o chudý lidi nestaraj, a pomůže jim se zachránit (dělá to ale spíš pro sebe, Luka a svojí matku). Moc se jich ale nedostane, protože zbohatlíci jsou ochotní udělat všechno, aby jim náhodou nesebrali místo v transportérech - marně. Naproti tomu druhá strana -> Země, se vypořádává s otázkou pozemských - jak je možné, že přežili, kolik jich je, kde žijí, bla bla bla, proč na nás útočí - wait what? Jo, nějakým nedopatřením se jeden z nich, má oblíbená Octavia, ztratí, respektive je unesena tlupou pozemšťanů a několik dalších lidí je v kritickém zdravotním stavu a dva mrtví, ačkoliv ne jen pozemští mohou být na vině. Jak se zdá, ani na Zemi to není jako v bavlnce. Nicméně mají dost času na to okukovat místní taje místních ruin a zkoumat tak historii planety. Pozemští se nakonec vytáhnou, že nejsou bad guys, jak se nám všichni v knížce snaží v nutit a co víc, hlavní postavy se dozvídají docela závažné informace o jejich rodinách. 


Stačí vám tohle intro? Doufám že jo! Po výtkách se snažím nespoilerovat tak moc už v "obsahu", to si nechám až teď (jo, čtete dobře, teď přijdou spoilery, nečti pokud na to nemáš koule!) do osobních pocitů. A začnu hned tím, že MILUJU Glass, protože je stále naživu! Miluju její odvahu a částečně si ji představuju jako sebe, jen hezčí. Její oddanost Lukovi, kterého si představuju jako toho blond herce z Wild Child, jen ne kudrnatýho, je tak trochu i můj rys - pro lásku jsem ochotná někdy dělat až příliš. Lhát, ovšem jen pro jeho dobro, dobrovolně se nechat "pohřbít zaživa", jen aby mohla být s ním, protože podle ní je on to, co potřebuje - dokonce víc, než život, ale ani s tím to nevzdává. Je silná a odvážná. Nejvíc jsem milovala její scénu ve vesmíru - to byla vyloženě moje citovka!
Ona vlastně nestaví přežití na sobě, ale na něm a na svojí matce.. Tu jsem částečně oplakala hlavně díky nadpřirozeným schopnostem mého playlistu v telefonu, protože v momentě, kdy umírá (respektive kdy zjistíme, že se jí z hrudi řítí proud krve) mi hrála písnička "If I die young", a aniž by byla nějak mladá, dost to v tu chvíli citově zasáhlo. 
I tak se ale nepokoje na celý lodi nezastaví, takže Glass s Lukem společně s dalšími stovkami Aršanů (?) letí na Zemi.

Tam se to zatím dost páruje, což je tak trochu podstata knihy - ty vzájemné vztahy. Né, že by to ale stálo jen na tom. Každopádně do tábora s novým dílem knihy přichází i nová postava, pozemská Sasha, kterou si po pravdě vykresluji v hlavě trochu jako mix Lexi a Niylah (to je spíš pro seriálové fanoušky) akorát v half verzi z Mount Weather, o kterém zaplať pánbůh slyšíme v hodně odlišné podobě, než v seriálu! 
Sasha je z počátku možná nedůvěryhodná postava, nicméně ship Wellsha (ano,Wells ♥) se mi líbí, i když jsem od začátku pořád nějak doufala, že se s Clarke udobří a budou spolu. Sasha je ale super hlavně v tom, jakým způsobem skai kru (miluju tenhle seriálovej výraz!) pomáhá - není to jen "jdi tam, najdeš tyhle kytky, dá se to jíst, ok" ale vezme je na taková místa,které ví, že je nějak zaujmou.

Dějová linka Clarke je hodně labilní, protože je to jak horská dráha. Když pominu- ale vlastně ne, nepominu! Vztahy ohledně Bellamyho a její kamarádky z lodi, Lilly, které musela pomoci přestat trpět (kde se nám tvoří takové romantické Včko) při pokusech radiace, jsou vyhrocené až zpátky na Archu, ale dává to příběhu docela slibný spád, průboj emocí, to mám ráda. Každopádně největší šok je zjištění, že její rodiče nebyli odsouzeni, jak si myslela, k vypuštění, ale všechno to bylo jen na oko. A hopefully se s nima brzo setká, protože Sasha jí dá vodítko k jejím dřívějším příběhům o první výpravě z vesmíru, o které nikdo netušil - hodinky, které se v jejich rodině dědí po generace a které měly být nenávratně pryč s jejím otcem, najednou ležely na Zemi. "Ooh heaven is a place on Earth!" ;)

A největší šok celé knihy? Snad úplně v posledních stránkách, kdy všichni jsou živý a relativně zdravý a najednou se díky jedný větě mění celá situace - hlavně tedy ohledně vztahové linie děje. "Nerodíme se jenom kvůli sobě, musíme se starat o druhé." vám teď přijde jako klišé, ale pro Bellamyho to má vskutku jiné pouto - proto absolutně nechápe, jak se tyhle slova dostanou do pusy někomu, jako je Wells. Well (to jeho jméno se k tomu prostě NABÍZÍ), nic není, jak se zdá. Díky skvělému umístění flashbacků v knize se dozvíme, že pan kancléř měl kdysi lásku svého života, kterou kvůli svému statusu a postavení na lodi musel nechat jít, což bylo déle před tím, než poznal Wellsovu matku. Tato dáma později zemřela a jeji smrt chodil uctívat celkem často. To všechno z něj před Wellsem kdysi vypadlo. Co ale nezmínil je, že ji, tak nějak, zbouchnul - a v souvislosti tohodle odstavce už by vám mělo dojít, kam mířím. Díky jedné citaci se Bellamy dozvěděl, že nemá jen sestru, ale i polovičního bratra. To je prostě OMG, lidi! Archa, kde 2 děti jsou přestupek; kancléř (ok, tenkrát ještě nebyl, ale jde o pointu), který je hlavou celé posádky a teď k tomu tohle? Jasně, jsou spojeni jen přes otce, ne matku, takže to prakticky je takový nepřímý sourozenecký vztah - ale najednou je to prostě one big family! No tenhle zvrat mě prostě dostal!

Druhé pokračování bylo podle mě mnohem lepší, než první. Kdybych teď mohla upravit hodnocení prvního dílu, nejspíš bych dala tak 7-8/10, protože (stejně jako většina knížek u mě na blogu) tahle je pro mě zase jedna z top, takže 10/10. Jelikož CooBoo oznámilo, že 3. díl trilogie kvůli "malému zájmu" nemá v plánu přeložit, jsem teď na vážkách - musim NUTNĚ zjistit, jak dopadne Glass a jestli se skai kru shledá se zbytkem posádky Archy a jsem hodně zvědavá, do jakých míst nás ještě pozemští zavedou - a určitě počítám s nějakým zvratem! Proto chci zkusit kontaktovat nějaké zahraniční knihkupectví, které by bylo ochotné navázat spolupráci s českou bloggerkou a poslední díl by mi poslali - pak budeme louskat v angličtině, juhů! ^^

A jak se vám líbí knížka? A co říkáte na mojí recenzi? Prosím, podělte se o svoje pocity ze mě a ze samotné trilogie do komentářů! :))

2 komentáře:

  1. Tyjo, zní to fakt zajímavě. Ten děj je asi dost zamotanej, tak jsem to občas moc nechápala, ale asi proto, že jsem nečetla první díl a moc nevím o co v tom jde :D :). Jinak je škoda, že ten třetí díl nechtěj přeložit, ale myslim že kdybys to zkusila číst v AJ, bylo by to super a rozhodně bys tim nezkazila :)
    a děkuju za zmínku, beruško zlatá ♥♥♥ :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to zamotaný hlavně proto, že na zemi to vidíš ze 3 pohledů a nechci zas popsat celou knížku viď :D ale každopádně fakt super :) A o tu knížku v AJ už jsem zkusila napsat o spolupráci, tak sem zvědavá, co se vyklube, drž mi palce :) A přemýšlím že si i napíšu o práva na překlad, co myslíš? :)
      Není za co <3 :*

      Vymazat