17. 5. 2016

Přečteno! Dívka ve vlaku

Konečně, po takové době, jsem tady opět s recenzí! Že jsem si ale dala na čas, co? Tentokrát je to kniha Dívka ve vlaku, jejíž recenzní výtisk mi poskytl internetový portál Dobré knihy.cz za co bych jim, jako už tisíckrát předtím, chtěla mockrát poděkovat! Komunikace s panem Matějkou byla rychlá, jasná a hlavně vstřícná - to je něco, co se o všech lidech říct nedá. No, a jak se mi líbila i samotná kniha? Sama skoro denně cestuju vlakem, proto jsem si taky knihu vybrala - krom toho byla i velmi kladně medializovaná a protože miluju film (ano, já hříšnice ZATÍM jenom film) Zmizelá, nemohla jsem si jí odpustit. Naplnila moje očekávání? :)
Celkově bych knihu rozdělila do takových 3 oddílů:
1. oddíl je více méně jen příběh Rachel, trochu hanlivě řečeno "opilecké čumilky", která se nedokázala vyrovnat s rozvodem se svým manželem Tomem, který si našel novou ženu Annu, a s životem po něm. Rachel přišla kvůli pití ne jen o Toma, ale následně i o práci. Teď je z ní, jak i v knize říkají "rozteklá troska", která se pachtí vlakem do imaginárního zaměstnání jen proto, aby nevypadala divně, i když je spíš divné to, že to dělá. Denně pije a sama přiznává, že díky pití si ani často nepamatuje, co dělá. Rachel si při jízdě vlakem fantazíruje o lidech z domu, který stojí vedle jejího dřívějšího domova. Když pár dní na to, co uvidí svojí nevinnou Jess s jiným mužem zjistí, že se pohřešuje, a ještě k tomu že se jmenuje Megan, a to ode dne, kdy se opila pod obraz když se chystala si na milou Jess došlápnout a vzbudila se se šrámem na hlavě, začne se cítit jako důležitá a že do toho má co mluvit.
Na to pak navazuje 2. oddíl, kde se dozvídáme i příběhy z pohledů samotné Megan před tím, než zmizí, a taky Anny, která Rachel přirozeně nesnáší. Kdo by taky miloval psychotickou, opileckou bejvalku vlastního manžela, že? Do toho všeho si Rachel hraje na soukromé očko a tropí pitomosti díky alkoholu a lžím, které trousí. Dostává se do blízkosti Scotta, manžela Megan, získává si lhavě jeho důvěru a na druhou stranu Toma začne štvát ještě víc. To všechno proto, že ji policie nevzala dostatečně vážně, protože je nedůvěryhodná svědkyně - možná, kdyby tolik nepila. A tak se v tom Rachel plácá a plácá. Megan vypráví příběh svého divokého života plného drog a hlavně sexu se svým terapeutem Kamalem a Anna je plná lásky k dítěti a nenávisti k Rachel. Tenhle oddíl je taková přípravka na pořádné drama.
To se rozjede ve 3. oddílu, který jsem měla osobně nejradši. Když teď zpětně pojmenuju oddíly, byly by to NUDNÝ ÚVOD, HLEDÁNÍ STŘÍPKŮ a závěrem takové to SLEPENÍ PUZZLÍKŮ. To je ten moment, kdy už si sami dáváte dohromady všechny dílky a podvědomě tušíte, jaký směr to nabere. Rachel si konec konců svoje ztracené střípky z oné noci pospojuje taky, i když před tím udělala několik planých obvinění do prázdna, kterým třeba taky uvěříte, ale nenechte se touhle alkoholičkou oblbnout. Ve svojí podstatě víte stejný kulový, jako ona, takže vaříte z vody. Zjištění, které se Rachel dostaví se úzce prolíná se vzpomínkami Megan a vás třeba i napadne "whaat?" ale v koutku duše to celou tu dobu vlastně dává smysl. Nakonec i Anna pochopí, co v jejich životech a v jejich klidné ulici bylo špatně, ale láska a strach o dítě jí na chvíli otupí. Nicméně nakonec se probere a zarazí vývrtku ještě hlouběji do krku. (Spoiler/nespoiler, to stejně jen tak nepochopíte, muhehehe)

Kniha jako taková má rozhodně potenciál a stojí za přečtení, nicméně když jsem zjistila, že je na cestě i film, nějak jsem si všechny scény nedokázala představit. Jako jo, zfilmovat to určitě půjde, jen mi není jasné, jak přeskočí takovou tu nudnou odrhovačku, která se tam často vyskytuje - především v pohledu Rachel. Protože poslouchat pořád, jak pije gin s tonikem, jak si jde koupit víno a pak jak má výčitky není úplně něco, co bych potřebovala vidět i ve filmu. Nicméně u Zmizelé je taky půlka filmu zívačka a pak nestačíte zavřít pusu, že?
Nicméně mě napadlo si tak nějak poskládat v hlavě takový vlastní dream cast, vzhledem k tomu, že k postavě Toma se mi i při čtení stále vybavoval Larry z OITNB, tak abych si doplnila i ten zbytek. Pokud vás tohle vyloženě nebere, prostě se posuňte níž pod řadu fotek. :)
No a hodnocení? Asi zklamu názor většiny, ale dávám tomu jen 6/10. Já vím, asi jsem rozmazlená YA literaturou, a neříkám, že se mi kniha nelíbila, ale dalo mi zabrat se prokousat skoro půlkou knihy. Zápletka byla super, styl psaní se mi taky líbil a když tam byla akce, tak sem to cítila na kůži, jako by se to dělo přímo mě. I tak je ale moje hodnocení takové, jaké je. A na závěr bych ještě jednou chtěla poděkovat lidem ze serveru Dobré knihy.cz za to, že mi dali možnost s nimi navázat určité "pouto" a doufám, že v naší spolupráci budeme i nadále pokračovat! :)A co vy - jak se vám Dívka ve vlaku líbila? Chystáte se na film? Jaký by byl váš dream cast? A máte zkušenosti s www.dobre-knihy.cz ? :) 

2 komentáře:

  1. Mám na blogu taky recenzi na tuhle knihu ( a na mnoho jiných). Tvoje recenze je dobrá.
    Www.siraelxy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za podporu, tvůj blog znám a často se na něj vracím :) je opravdu moc dobrý, jen tak dál! :)

      Vymazat