15. 7. 2016

Přečteno! Nejtemnější část lesa

Myslíte si, že i když jsme v reálném světě a čteme knížky o vílách a elfech v jiném, že do našeho nepatří? Že "hloupá" zaříkávadla nic nezpůsobí a slouží jen k vystrašení dětí? Městečko Fairfold je pak dokonalým místem pro to, zjistit opak! Chcete slyšet víc o magii, vílách a děsivém dobrodružství, které zažijete jen tady? Tak to musíte navštívit Nejtemnější část lesa..
Trochu, ale tentokrát opravdu jen málo, k ději: 
V Nejtemnější části lesa jsou dvě hlavní postavy, sourozenci jménem Hazel a Ben, kteří bydlí ve městě Fairford, které leží přímo na kraji kouzelného lesa, ale spíš než bytosti se lidé setkají s lumpárnami, které víly, skřítci a ostatní obyvatelé lesa tropí. Mezi lidmi z Fairfordu ale panuje dohoda, že místním víly neublíží, ale za to si pěkně smlsnou na turistech - svazují tkaničky, někteří se i ztratí a nikdy nenajdou - kteří sem jezdí. I tak sem ale jezdí další a další, i přes vědomí, že to není úplně bezpečné. Proč? Protože na mýtince u lesa leží skleněná rakev a v ní leží už několik desítek let rohatý chlapec a nikdo ani nic nedokáže rakev rozbít a chlapce probudit.

Hazel a Ben jsou oba na střední škole. Ben, starší ze sourozenců, je velmi muzikálně nadaný, což je jeho dar/prokletí od víl už od mala, na druhou stranu Hazel neumí vlastně nic, což byl jeden z hlavních důvodů, proč se jako malá vydala do lesa lovit víly, aby si dokázala, že je rytíř. Ben ji s tím pomáhal, až do chvíle, kdy zjistil, že je to až příliš nebezpečné.
Benův hudební dar byl tak silný, že se Ben bál vlastní moci, protože svou hudbu nedokázal správně ovládat. I přes snahu (a stěhování) na hudební škole byl tento dar stále od víl, proto jej ho nemohli naučit ovládat lidé. Nakonec si Ben zlámal všechny prsty a díky jeho odporu k jejich cvičení už nikdy nehrál.
Proto se jejich rodina nastěhovala zpět do Fairfordu, kde se vše změnilo. Víly začaly být násilnější a více zlé. Těla už jen nemizela, už se také objevovala pověšená, od krve nebo napůl snědená. To ale není jediná divná věc, co se po jejich návratu stala. Jednoho dne se skleněná rakev v lese rozbije a princ, který v ní sladce spal, z ničeho nic zmizí.

Tohle byla moje první knížka od Holly Black a nutno dodat, že určitě ne poslední!! Postavy možná nebyly vždycky dokonale popsané, ale jejich chování bylo naprosto uvěřitelné a někdy emocionálně vypjaté jako u mě. :D Zamilovala jsem se do faktu, že Ben je gay, protože to v mnohé literatuře a kort v YA fantasy nenajdete. Hazel je navíc vtipná a i přes to, že si myslí, že je obyčejná, vlastně není ani trochu, ale zároveň se vážně chová, jako teenager z jakéhokoliv města.
Super bylo, že v knize uvidíte nejen Hazelin pohled, ale i Benův POW(=point of view) a zároveň se flashbacky doplní i střípky z minulosti, které jsou často velmi důležité. Ohledně Benovo orientace je taky naprosto super to, že z toho NIKDO nedělá nic neobyčejnýho nebo nějakou big deal, všichni to vědí a akceptují a tak by to mělo být vždycky. Ani se necítí nijak odlišný - prostě to je kluk, co má rád kluky.
Další věc, kterou jsem si užívala, byl Benův nejlepší kamarád Jack, který nebyl obyčejný, stejně jako Hazel, ale jeho neobyčejnost byla v něčem jiném - Jack nebyl člověk, ale podvržený elf. Holly nádherně propojila skutečný svět s fantasy světem, aniž by to byla klasická zápletka "člověk zjistí, že je jinej a nutně musí jít do fantasy světa, kterej je úplně někde jinde a obě reality jsou úplně odlišné". Ne. Holly ze dvou světů udělala jeden a stejně jako je to v realitě je občas jeden výraznější, než druhý, ale stále platí, že z kouzelného lesa můžete zavolat mámě, že jdete na večeři.
Užívala jsem si vztahy mezi postavami, především pak Hazel a Jacka. Sourozenecký vztah mezi Benem a Hazel byl tak realistický, že sem si dokázala představit jak to vypadalo - někdy spolu nemluvíte, jindy spolu mluvíte zase až moc nebo vzpomínáte na dětské hrátky, občas na sebe žárlíte a tak.
I když jsme tedy většinu knihy viděli z pohledu Hazel, díky různým prvkům a retrospektivě jsme obsáhly příběhy všech důležitých postav pro děj a to mě bavilo. Co mě ale nebavilo, byly chyby a časté překlepy v knize. Několikrát se stávalo, že z Bena byl najednou Jack, který se v dané chvíli neměl kde vyloupnout, nebo byla změněná osoba z ženské na mužskou. Mozek to sice zaznamená a přepracuje, ale je to zbytečná chyba, která vám může zastavit rozjeté tempo čtení. Vykompenzovala mi to ale obálka, která se mi líbí daleko víc, než ta zahraniční! Taky moc oceňuji hardback, protože se mi aspoň neponičila častým cestováním ve vaku
Délka kapitol nebo délka knihy není nijak přehnaná (skousla bych i delší), takže i pokud nečtete tolik a nebo dokonce nemusíte víly atd. tuhle knížku vřele doporučuji i vám, protože Holly Black předvedla perfektní práci, takže si ji užijete i vy!!!

Celkově bych teda knize dala 9/10 a ten bodík si schovávám hlavně za kosmetické vady v tom textu, jinak je ale knížka skvělá, užívala sem si jí a dalo mi to možnost dalšího pohledu na fantasy literaturu. Tím bych taky chtěla poděkovat nakladatelství Omega za spolupráci a za to, že mi tuhle knihu nabídli, protože i když jsem si zprvu nebyla jistá, teď tu knihu miluju a budu tuhle lásku rozsévat dál. Panu Šotákovi děkuji za příjemnou komunikaci a za možnost téhle spolupráce a budu se těšit na další! :)
Tady přikládám anglický book trailer, který se mi děsně zalíbil:

A teď otázka na vás, moji čtenáři - jak se vám podle recenze Nejtemnější část lesa zamlouvá? A pokud jste ji četli, co se vám líbilo nejvíce a co nejméně? Těším se na vaše komentáře :)

4 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem četla :) Nebylo to špatné, ale ani zázrak :) Podle té lákavé anotace a úžasné anglické obálky jsem čekala trochu víc :) Navíc Holly Black umí psát líp, její Magisterium je úžasné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Holly Black jsem ještě nic nečetla, ale upřímně mě knížka fakt chytla :) né, že by tam byla bůh ví jaká bitva nebo love story, ale to mi právě vůbec nevadí, právě naopak, konečně nenucený děj a nic přehnaného - spíš o to víc uvěřitelné :)

      Vymazat
  2. Super recenze, knížku jsem nečetla a ani jsem o ni neslyšela, ale podle tvého hodnocení vypadá dobře :)

    BLOND SITE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se na knížku mrkni, až budeš mít čas :) a děkuji :)

      Vymazat