28. 11. 2015

Přečteno! Hledání Aljašky

Další kniha z dílny Johna Greena, v pořadí druhá u nás vydaná, kterou jsem si tentokrát už pořídila v opravdové knižní podobě! Green sice nepíše pro mě nejoblíbenější fantasy, ale je to jedno z odvětví YA (young adult) literatury, kterou já skutečně miluju, i když klasikou nepohrdnu.

No a o čem kniha je? Tady je krátká adaptace:
Takže příběh je o Milesovi, který je tak trochu jinej, než ostatní jeho vrstevníci. Sbírá poslední slova lidí, které třeba ani nezná a myslí si, že ho jeho cesta na školu daleko od domova dostane k jeho "Velkému možná". Trochu se ale přepočítal s poklidným chodem studia a zapletl se s partou jeho spolubydlícího - a hlavně s Aljaškou Youngovou. Jak jinak se do ní okamžitě zamiloval, ale bohužel, Aljaška je tak trochu zadaná. Dál už příběh vypráví jejich průšvihy a školní životy - ale najednou zvrat! Jaký? Přečti si knihu a uvidíš!!!!
Ač jsem doufala, že Green nenapíše nic špatného, opak byl pravdou. Tahle knížka mě vážně nenadchla. Je pravda, že byly části, které mě zaujaly, ale jak rychle to přišlo, tak rychle to odešlo. Zápletka "slušňák má pokoj s potížistou" je docela předvídatelná, nicméně jsou to jen kluci, takže manipulace je docela běžná. Docela mě zaujal nápad s vodkou a mlíkem, ale určitě bych to v nejbližší době ani v daleké budoucnosti nezkoušela :D.
Super byl taky citát (a teď to hrozně překopu, protože je to trochu doba co jsem to četla :D) "Kdyby lidi byly déšť, ona by byla hurikán a já přeháňka" - jde o pointu, která mě hrozně uchvátila. Povaha Aljašky je přirovnatelná Margo z Papírových měst (o těch budu recenzovat taky). Je svá, odvázaná a přesně to se Miles snažil vysvětlit tím citátem.
Co mě nutilo číst dál, bylo odpočítávání v názvech kapitol. "21 dní před tím" - ALE PŘED ČÍM?! MUSÍM ČÍST DÁL! :D No a když jsem zjistila, o co šlo, chtěla jsem zjistit, jestli teda oni vyřeší tu záhadu "PO TOM" :D. Nevyřešily. Too bad. Ale vlastně mě to ani nějak netankovalo, když jsem si uvědomila, že to, co se stalo, byla jedna z hoooodně malého množství akčních pasáží knihy.
Naopak mě hrozně nebavila filozofická povaha knížky. Já jako člověk, co nechápe, proč se tolik let lidi zabívali polemizováním o věcech (a nejlépe o lidech, co polemizují o lidech co polemizují .. bla bla), v téhle knížce vidím vyloženě samou teorii a samé myšlenky o něčem, co prakticky nikoho nezajímá. I samotná Aljaška filozofuje slovy "Vy kouříte abyste si to užili, já abych umřela". V tu chvíli jsem byla v náladě - O ouuuu, máme tu emo!
Takže ne, tahle knížka se mi do srdce nedostala. A možná to poznal i můj kocour, proto mi počůral tašku, kde jsem knihu měla a ta dopadla opravdu nedobře, takže jsem poslední kapitoly dočítala z řeparfémované knihy a lidi se otáčeli a hledali zdroj divné směsi pachů.
Moje hodnocení dnes tedy nebude nic moc. Abych neupřela Greenův styl psaní, dávám 5/10, ale je to vážně jen proto, že vím, že tenhle spisovatel má i na víc! A jak hodnotíte Aljašku vy? Prostor pro názory máte v komentářích!! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat