Vybraný příspěvek

HUMBOOK FEST 2019!

3. 12. 2018

Přečteno! Hate list

Všímám si, jaká témata se dostávají do YA literatury a mám fakt radost. Ne snad proto, že by mě těšilo, kolik zla se ve světě děje, ale proto, že už konečně neuzavíráme naše mladistvé do bubliny, ve které to nejlepší, co se vám může stát je mít kluka a to nejhorší je se s ním rozejít. Otevírají se dveře do skutečného světa a to, bohužel, znamená i ty špatné věci. O tom je i dnešní recenze na knihu Hate List. Pokud vás to zajímá, čtěte dál!

Valerie měla přítele Nicka. Ano, měla. Zemřel při střílení ve školní kantýně. On byl ten střelec. Hate list byl seznam jmen a věcí, které Valerii a Nicka štvali. Val to ovšem brala pouze jako vypsání se ze svého vzteku, nic víc. Kdy se to změnilo u Nicka nikdo kromě něj neví. O jejich seznamu už teď ví snad celý svět. Valerie se léčí nejen z postřelení, ale také z traumatického zážitku, který jí nedovoluje se vrátit zpátky do školy. Jaké překážky jí to přinese?

Jestli jsou v beletrii pro mladistvé nějaké knihy, které si musíte přečíst, tak je tam rozhodně i tahle. Mohlo by se zdát, že vážnost tématu ani není pro mladistvé a rozhodně ne pro slabší povahy, Jennifer Brownová se ovšem dokázala ponořit především do mezilidských vztahů a jak takováto událost dokáže se vztahy otřást až v základech. Kniha má skvěle vykreslené postavy, hloubku a odkrývá nám zvrhlost Amerického systému a jeho mezery.

Trochu mne mrzelo, že některé postavy, které se zdály pro děj důležité (nebo se důležitými alespoň mohly stát), neměly dostatek prostoru. Byla bych klidně vydržela dalších 50 stránek, kdyby se autorka trochu více ponořila i do řešení toho, kde Nick přišel ke zbrani nebo dala větší význam některým z postav, které se zdály mít komplexní charakter, motiv pro své chování i poselství v rámci děje.

Pokud se vám líbí knížky jako je Třináctkrát proto, Mluv, Dívka na kusy a podobně, myslím, že i tahle vás osloví a něco ve vás zanechá. Ve mě rozhodně zanechala.

Jestli ale radši čtete knížky, kde jde hlavně o lásku a vážným tématům se vyhýbáte (což byste ale neměli!) tak se na blogu podívejte po něčem jiném.

Za mě je to jasných 10/10. Knížka mne nejen zasáhla a překvapila, ale také ve mně něco zanechala, což podle mě takovéhle knížky mají. Za recenzní výtisk děkuji Albatros media.

2 komentáře:

  1. Nonfiction? Ocividne je kniha beletria, takze nechapem pouzitie toho vyrazu, ktory vyjadruje ,,odbornu, faktograficku, nebeletristicku" literaturu...

    OdpovědětVymazat